dilluns, de novembre 07, 2011

La Dansa clàssica: WTF? (I)


D’acord, d’acord. Per parts. Quan parli de dansa clàssica em referiré al repertori de peces conegudes, des
de la Fille mal Gardée i Giselle de l’època romàntica fins als grans noms postromàntics i sabuts per tots: El llac dels cignes, Trencanous, la Bella Dorment, etc. Això ho faré perquè per mi, a partir del moment en què els Ballets Russos de Diaghilev “museitzen” el llenguatge clàssic – a principi del s. XX – per fer-lo evolucionar llavors en noves direccions, ja hauríem de parlar d’una altra cosa: neoclàssic, postclàssic... i per explicar això ja hi dedicaré un altre article.

Aquesta distinció és important. És clau, de fet, per poder explicar per què coi encara es segueixen produint i programant aquests Ballets a totes les grans companyies del món, i per què ens segueixen fascinant a molts en el seu aspecte anacrònic.

Els Ballets Russos va ser una companyia de dansa clàssica itinerant liderada pel mecenes/visionari/productor Serge Diaghilev. Durant les dues primeres dècades del segle XX, aquesta companyia va revolucionar el panorama de la dansa a occident, i ho va fer en diversos aspectes.

 (Decorat de Picasso per "Le Train Bleu" dels Ballets Russos)

Per una banda, va re-popularitzar la dansa clàssica a països com França o Gran Bretanya, després de dècades d’oblit i desús. Per altra banda, va ser motor d’avantguardes: Diaghilev perseguia el mateix motto que Wagner: l’obra d’art TOTAL, submergir a l’espectador en una il·lusió perfecta, orgànica, entera... Els Ballets Russos van posar al servei d’aquesta idea autors com Picasso o Stravinsky en muntatges on s’apel·lava a tots els sentits. En una tercera, van obrir la porta a la declinació del llenguatge clàssic. 
I en una quarta, que és la que ens ocupa, els Ballets Russos van suposar la consolidació, i mai millor dit, del repertori clàssic. Con-solidar. Fer sòlid. Aturar.

Ubiquem-nos: Estem a principis del segle XX. Hi ha aires de revolta cultural, d’avantguardes trencadores en totes les arts, i en el món de la dansa a París comença a fer els primers passos la dansa moderna, de la mà d’Isadora Duncan o Loïe Fuller.Diaghilev i el seu primer coreògraf, Michel Fokine, veuen i es senten fascinats pels aires novedosos de la Duncan, plens d’emoció i vivència del moviment. (Fokine aplicarà fins i tot algunes de les seves teories a peces de nova creació com la famosa “Mort del cigne” sobre música de Saint-saens) Però això no és tot. Diaghilev també intueix que la dansa moderna suposa una amenaça per tot el llenguatge de la dansa clàssica, pel CODI.

Per reivindicar-lo, o per salvar-lo millor dit, els Ballets Russos presenten les grans coreografies de Marius Petipà – Llac dels cignes, Bella dorment etc. – estrenades només deu o quinze anys abans a Rússia, tenyides de nostàlgia. Com si fos una cosa morta, del passat. Presenten al públic d’Europa occidental una visita a un CLIMA, deslligat del temps, immortal.

Aquest clima és el que encara es revisita avui en dia. Aquest codi. Els grans ballets del repertori han estat versionats a posteriori per coreògrafs de tot tipus, però mantenint l’estructura i les convencions dels originals: La pantomima, la sobreactuació, els divertissements (festes finals que duren un acte sencer sense que narrativament passi res) ... en formen part.

Per tant, es tracta de relaxar-se i deixar-se endur per la poètica del llenguatge clàssic, per la simetria de les figures, el virtuosisme i el drama, i mirar-se la part potser més rimbombant o estrafeta o “antiga” amb certa condescendència. 

Com a exemple de pantomima, veiem l'entrada de la bruixa Carabosse a la Bella Dorment:


OH! i acabo de trobar un vídeo on es GLOSSA la mímica de la primera trobada del príncep i el cigne d'El Llac dels Cignes. BONISSIM!!



1 comentari:

Unknown ha dit...

Visca! i moltes gràcies!!