Això en dansa ja és dir molt, i ho
dic en el sentit positiu de la paraula: Babel és un espectacle perfecte per
introduir-se en el món de la dansa contemporània, un entrant, una amanida, i ho
és per diferents motius.
El tema de l’espectacle és la
mescla, el mestissatge. Babel, la torre barrejada. Els idiomes i el mestissatge
cultural porten la tònica tan per repartiment com per dramatúrgia, però s'ha de dir tot: tampoc és gaire res més que
això. Barreja, i prou.
Reprenem la idea d’amanida. Agafa 18
ballarins, i procura que siguin de cultures diferents, que parlin idiomes
diferents, i que ballin bé. Que sàpiguen fer coses
així “contemporànies” i urbanes de moda, cadascú lo seu. I llavors barreja-ho. Larbi
renuncia a fer un tractament més profund, i el que veiem per tant és una mena
de passarel·la de tota la superficialitat formal que ja podíem trobar en els
grans ballets de Marius Petipà. Números tancats, passos a dos ara còmics, ara emotius
en el sentit ensucrat de la paraula, ara virtuosos; i números col·lectius que
demostren la capacitat de sincronització i coordinació dels intèrprets. La innovació:
les escenes amb text parlat.
Fas un
collage, i a veure què surt. No hi ha objectiu més enllà d’ensenyar el resultat
de la pura suma. I el que en resulta és un espectacle d’introducció a la dansa
contemporània: fàcil, funcional, entretingut... és com anar a veure una comèdia
romàntica amb efectes especials. Perquè n’hi ha, a banda de la inqüestionable
condició física i tècnica dels intèrprets: l’escenografia – que també juga amb
la idea de mescla en tant que els mòduls que els intèrprets van movent
constantment per l’escenari es combinen de les mil maneres possibles – està
molt ben aconseguida.
Tot plegat, perfecte. Per qui no entengui
de dansa, voldrà veure’n més, i això és
positiu. Per qui se n’esperés més... bé, no pots anar a veure Disney i esperar
quatre capes de teoria sobre l’home i el seu lloc al món. Tampoc fa falta, està
bé poder respirar una estona de tanta transcendència. Jo m’ho vaig passar molt
bé.
Ara, això sí: cal explicar les coses
tal com són. Vendre aquest espectacle com un “gran” espectacle de dansa
contemporània, com un referent fins i tot, és un error. Perquè
l’espectacle és el que és: una amanida. Molt bona, sí, però ja està.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada