Les primeres imatges
de la pel·lícula es queden gravades en la retina. Marquen el to del tot.
Després, venen fragments d’entrevistes, retalls personals de ballarins que van
treballar amb ella, històries precioses sobre el naixement de Café Müller o
Kontakthof i altres fragments de coreografies mítiques gravats en entorns
naturals preciosos. Un 10 per la realització i les localitzacions, de debò.
Però el primer quart
d’hora, mostrant fragments de l’inici del seu Sacré du Printemps, són la clau.
Perquè ja et diuen qui era ella, què li interessava, i sobretot, sobretot, què
aconseguia. Què aconseguia treure dels seus ballarins, i què aconseguia
despertar en l’audiència. L’ambient, l’efecte estètic, els motius repetits, les
figures, el conflicte del contacte, la veritat d’allò sentit pel ballarí a
escena. Et dóna la informació necessària per comprendre millor el que segueix.
Per comprendre-la millor a ella.
Indispensable per
a amants del seu treball, però igualment preciosa i recomanable com a pel·lícula en si: fins i tot el 3D està ben aocnseguit i per primer cop he tingut la sensació que m'aportava alguna cosa. Com a tal, arriba fins i tot el punt en què a vegades potser saben greu tantes
interrupcions de ballarins i col·laboradors, però llavors un ha de recordar que no és un
mer recull del seu repertori, sinó un documental de la seva figura.
Per altra banda, hom
podria argumentar que com millor s’entén Pina és a través de les peces que va
crear. En les declaracions i entrevistes hi ressonen molt tòpics i comentaris
sobre moments molt personals dels entrevistats amb Pina que segur que tenien un
gran valor pels entrevistats mateixos, però que al conjunt de la cinta no
aporten més que la presentació del ballarí o la ballarina que després veurem
en acció. Ens diu més del/de la intèrpret que de la coreògrafa.
Ara, ben mirat, el
gran valor de Pina era indestriable de les persones que interpretaven els seus
papers, que s'avenien a buidar en escena les seves pors sense amagar-se rere les
màscares de la forma. Per tant no vull criticar les seves aportacions com a quelcom
negatiu. Simplement, egoïstament, els fragments ballats estan tan ben fets – referint-me
no tant sols a la coreografia en si sinó també a la feina de Wenders i el seu
equip – que et quedes amb ganes de veure’n més, de veure’ls tots, sencers, i
aplaudir-los al final, i abraçar-te a ells, i a ella.
Que bé que s’hagi
dut a terme. Que bé, que bé i que bé de nou. Quin bon homenatge, quin dolç
consol.
Ah, i no us perdeu
alguns vídeos penjats de la
Berlinale del Making of... per exemple:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada