A Banyoles, bonica
terra de la que hauria de parlar més sovint – entre altres per la varietat i
qualitat de la seva producció artística – s’hi mou un
projecte des de ja fa uns anys que hauria de començar a ser notori fora de les
sempre tan altes fronteres provincials. En aquest sentit, cada vegada estic més
convençut que els pobres de Barcelona – nats o adoptats – estem molt més
sotmesos a les vicissituds del teatre purament comercial i les seves dinàmiques
mercantils, i que fer – i per tant veure – produccions més interessants per arriscades, diverses,
alternatives, o híbrides és més fàcil fora de la capital. I Banyoles en deu ser
un dels millors exemples.
A Banyoles va
néixer el 2006 anys el projecte d’Escenaris Especials. La Clàudia Cedó, psicòloga i
actriu, hi utilitza el teatre com a eina d’intervenció social. El teatre i tots
els seus recursos posats aquí al servei – també – del desenvolupament personal.
Fins aquí estaríem davant la definició d’un curs de teatre qualsevol, ja que el
teatre pot ajudar a tothom a perdre la vergonya, guanyar en empatia, lideratge,
coneixement i control emocional, etc.
A partir d’aquí, però,
la filosofia del projecte és ben senzilla: a persones amb necessitats especials
– llegeixi’s per exemple persones amb autisme, discapacitat psíquica o
psico-motriu etc. – també els pot ajudar. Tothom vol dir tothom.
Escenaris
Especials, però, té presents les necessitats especials de les persones amb les
què tracta, i per tant conjuntament amb cada centre o entitat col·laboradora la Clàudia Cedó planifica,
estructura i treballa la millora d’aptituds i els recursos concrets i
necessaris en cada cas. Amb això vull dir que no es planteja com un hobby, una
mera distracció per a persones amb discapacitat per omplir dues hores
d’activitat. És un curs de teatre pensat des de la psicologia i la pràctica
escènica, i per tant amb un doble objectiu: el terapèutic/pedagògic, i l’obra
de final de curs.
Cada any es fa una
mostra, i fa uns dies vaig poder veure la d’enguany a la sala La Planeta de Girona. Una
peça en concret, la dels nois amb autisme de la Fundació Mas
Casadevall – “Els últims 10 dies de Norman Foster” – va cridar-me especialment
l’atenció. La Clàudia
va presentar la peça posant especial èmfasi en el treball fet en la gestió de
l’espai, el ritme, les entrades i sortides, la memòria, la fisicalitat i el
treball sobre les emocions. Com a persona de dansa que sóc, vaig pensar... això
em sona. Quan
vaig sentir la banda sonora i hi vaig retrobar el moment de la maledicció d'Odette del Llac dels Cignes, ja vaig estar venut del tot.
Al tràiler del
documental Poca Vergonya una de les educadores socials del grup diu: “es noten
les emocions, però no les identifiquen”. L’eco de les emocions mostrades a
escena, sobretot físicament, esdevenen així quelcom no només bonic per tendre,
sinó que potent per abstracte: Emocions reduïdes a una essència física
construïda a base de referents en bona part externs – cinematogràfics,
familiars – d’una forma més clara que en actors corrents. Els moviments són d’ells mateixos,
però a la vegada no ho són gens. Són clarament
identificables, però els identifiquem nosaltres i ells a la vegada, en igualtat
de condicions. Cada vegada de nou. Això sí que és travessar la quarta paret.
La potència poètica
i les línies traçables amb discursos sobre la dansa són al meu entendre
diversos: La dansa es construeix sovint sobre gestos quotidians o rituals
buidats de significat social, per exemple, deixant a escena la bellesa del
moviment i la de la gestió dels seus recursos. O aquest reinici constant,
aquest repetir-se ad libitum per explicar-se a si mateix en un llenguatge que
poc té a veure amb la literalitat, tret inherent a la dansa i a l’autisme per
igual... Roberto Fratini aprofundeix de forma molt bella en aquest paral·lel,
sumant-hi les derives del narrar d’escriptors com James Joyce o Virginia Woolf
(La danza y las derivas del narrar, cap.9).
Pecaria molt si no
mencionés en aquest punt un projecte similar de llarga trajectòria: Psicoart,
de Jannick Niort. on la dansa està central i els ballarins són persones amb discapacitat intel·lectual. En termes d’honestedat i veritat escènica van sobrats. Per a més informació, visiteu la pàgina web http://psicoart.voluntariat.org/
I a partir d’aquí,
avui em permeto la llicència de demanar diners.
He mencionat i penjat el tràiler del documental Poca Vergonya, que es vol centrar en el procés de creació
de l’obra “Els últims 10 dies de Norman Foster” per explicar el projecte
Escenaris Especials, i donar visibilitat als col·lectius amb els que treballa i
el seu boníssim resultat, que també és doble: pedagògic/terapèutic i purament escènic.
Doncs bé, la seva realització depèn en bona part d’un procés de Verkami que segueix obert a dia d’avui.
Per més informació,
només cal que feu clic AQUÍ.
Sobre el projecte, us recomano la web: www.escenarisespecials.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada