Entre A, B i C, vaig anar a veure el recorregut B, i per tant no puc parlar de totes les peces del programa, però en general sí que puc dir: quina bona manera de començar temporada. Encert de Mercat, per tant, i per què no porta oberta a començar sempre amb experiments així? Fan falta missatge engrescadors, i aquest ho era sens dubte.
S’hi respirava rapidesa compositiva, posta de
piles i aires nous. Perquè mesurar-te amb creadors diferents a tu, xocar, barrejar-te
amb allò que no domines et diverteix i et posa on edge, t’afina i a la vegada et col·loca en una predisposició necessàriament
lleugera, àgil. Aquesta qualitat juganera és, per exemple, de les (poques) coses
interessants que trobo en espectacles basats en la improvisació.
Indisciplines no funcionava així, o no tota l’estona, però sí que s'hi respirava la diversió de l'experiment, sobretot a les
peces curtes que variaven per recorregut, on aquest jugar s'accentuava gràcies a la bona brevetat de cada pastilla, uns dotze minuts.
La peça de Lali Ayguadé, Joan Català i Jordi
Molina per mi en va ser el millor exemple. Quin trio de bona gent! Se’ls veia
entrar en l’àmbit de l’altre – el tenora tocant de cap per baix i arrossegat
per terra va ser un dels meus moments preferits – i
tremolar literalment en entrar en móns desconeguts. Sense virtuosismes, amb
molta calidesa i plaer d’artesania, es constatava simplement: A tots ens queda
molt per aprendre, a tots ens queda molt camp per córrer, i encara hi ha molt
per fer. I tot és possible, de pas.
La peça Tranç, coordinada per Cesc Gelabert, també
es pot llegir en la mateixa línia. La idea era encertada dins la voluntat del
programa gran: el mestissatge entre disciplines l’assolia el material
audiovisual i les bones idees d’Isaki Lacuesta – imagino que hem vist en part una mena
de prèvia del que veurem a l’Arts Santa Mònica a finals d’octubre, veure AQUI –
però sobretot es tractava del relleu generacional en la creació de dansa a casa
nostra, el mestissatge generacional. Tot sigui dit, la composició era bastant
bàsica, i en les propostes de Gelabert, Roser Muñoz i Marcos Morau era fàcil
endevinar el procés proposat pel primer a l'hora de fer ressaltar les diferències d’estil entre creadors i la seva posta en
comú: Frases basades en un mateix material, jocs de nivells,
ecos, miralls, desplaçaments per l’espai... Massa fàcil?
(Tràiler de presentació de la nova temporada del Mercat de les Flors)
Sigui com sigui, de nou la llargada era la justa per no esgotar la idea en un món que s’està acostumant als 140 caràcters – i cal dir-ho, encara hi ha molta dansa contemporània que no domina els temps globals i avorreix al cap de deu minuts sense voler-ho. A més a més, es veia trencada per un gran missatge final de positivisme. Potser va ser la música, o l’edat, el color en contrast amb els blancs i crus mostrats fins aleshores... però l’efecte de nens i joves entrant a escena fent poca cosa però molt ben coreografiada a nivell col·lectiu va aconseguir de sobres el seu propòsit: vam sortir tots de la sala amb un somriure. De nou, un missatge engrescador.
Embriagadores Indisciplines, amb un apunt disciplinari
incomprensible, desconcertant: un guia obligat per recorregut. I per si fos
poc, un guia que no deixava de ser un espectador més, un primus inter pares que resultava ser performer de professió i no aportava més informació sobre els
espectacles que la seva opinió personalíssima. En algun moment vaig sentir-me com
el turista que segueix un paraigües sense certificat oficial: “ostres, el públic
avui dia ja no s’asseu només a platea? Que curiós, tu”. Es tracta
de la vivència, i que un guia comenti abans d'entrar a sala que “es tracta de
la vivència” a mi em refreda la vivència, i de propina crec que abarateix la
tasca dels qui l’han ideada.
Resumint, per tant: el guia no calia, feliç 10è aniversari
per l’Institut Ramon Llull, tant de bo hi hagi nous cicles indisciplinats en un
futur i així dóna gust començar la temporada. Barreja, joc i aprenentatge mutu.
#DancingHappyPeople? Hell, YES!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada